21. heinäkuuta 2016

Hyaluronikatastrofi :(

Mulla ei olisi käynyt aiemmin mielessänikään se, että iho voi jäädä riippuvaiseksi jostain ihonhoitotuotteesta.* Nyt tiedän sitten senkin ja se ottaa päähän aivan pirusti, sillä ihoni oli täysin kunnossa ennen tämän aineen käyttöön ottoa ja käytön aikana. Ongelmia alkoi ilmetä vasta sitten, kun käyttö loppui. Ja kyseessä tässä on Lumenen hyaluronitiiviste.

Mulla on aina ollut epäpuhtauksiin ja rasvaisuuteen taipuva sekaiho. Iho rasvoittuu etenkin t-alueelta ympäri vuoden ja finnejä tulee etenkin hormonaalisista syistä ja huonosta ruokavaliosta johtuen. Mun sekaiho kuivahtaa talvisin suun ympäristöstä, mutta tarpeeksi tehokkaalla yövoiteella saan kuivumisen pysymään aisoissa. Ja tuota tapahtuu vain talvisin ja vain suun ympäristössä. Mun iho ei myöskään ole koskaan ollut erityisen herkkä, mitä nyt silmänympärysiho kiukuttelee välillä. Oikeilla ihonhoitotuotteilla saan pidettyä ihoni todella hyvässä kunnossa. Se on heleä, finnejä tulee vain vähän ja rasvoittuminen pysyy kurissa. Ja se ei ole ollenkaan kuiva!

Otin Lumenen hyaluronitiivisteen käyttöön keväällä, sillä olin lukenut tuotteesta paljon hypetystä. Etenkin kuivaihoiset kehuivat, että tuote auttaa ihon kuivuuteen. Mulla ei ollut kuivaa ihoa eikä mitään tarvetta lisäkosteutukselle, joten en huomannut mitään eroa tuossa asiassa. Tykkäsin siitä, että ihon pienet juonteet näyttivät vähän tasoittuneen. Ajattelin kuitenkin, että "ryppyjen" tasoittaminen ei nyt tässä kohtaa vielä ole oleennaisinta ihonhoidossani. Niimpä ajattelin käyttää hyaluronitiivisteeni loppuun, mutta päätin olla ostamatta sitä uudelleen.

Muutama päivä tiivisteen loppumisen jälkeen ihoni kuivahti todella pahasti. Ihoni ei koskaan ole ollut niin kuiva leuan alueelta. Iho hilseili, kiristi niin paljon että suun avaaminen sattui ja kaikki siihen laittamani voiteet kirvelivät ja aiheuttivat punoitusta. Pystyin laittamaan iholle ainoastaan puhdasta aloe vera geeliä ilman ärsytystä. En aluksi tajunnut, mistä ihon äkillinen kuivuminen johtui. Testailin uusia ihonhoitotuotteita ja ajattelin ihon kunnon huononemisen johtuvan niistä, sillä kyseessä oli rasvoittuvalle iholle tarkoitetut tuotteet. Lopetin tuotteiden käyttämisen ja vaihdoin ne takaisin aiempiin ihonhoitotuotteisiini. Kokeilin myös tehokkaampia rasvoja ja öljyjä ihooni, mutta mikään ei ollut tarpeeksi kosteuttavaa. Mitään muutosta ei tapahtunut parempaan suuntaan ja aloin miettimään, oliko ihonhoitorutiinissani tapahtunut muita muutoksia. Tajusin, että Lumenen hyaluronitiivisteeni, jota olin käyttänyt seerumina yövoiteen alla, oli loppunut muutama päivä aiemmin.



Tässä näkyy tuon ihon kuivuminen ja hilseily, joka ei ole mun iholle ollenkaan tyypillistä. Ja voin sanoa, että tuo hymyily sattui!!!
Tämä kuva on otettu heti meikkaamisen jälkeen. Päivän edetessä kuivuminen meni aina pahemmaksi.

Päätin sinnitellä muutaman päivän ja ostaa hyaluronitiivisteen uudelleen, jos ei ihon kunnossa tapahdu mitään muutosta. Eipä tapahtunut, joten ostin hyaluronitiivisteen sunnuntaina käydessäni ruokaostoksilla Prismassa. Aloin käyttää hyaluronitiivistettä aamuin illoin saman tien ja jo parin käyttökerran jälkeen ihon kiristäminen loppui. Nyt olen käyttänyt tuotetta neljä päivää ja iho näyttää ja tuntuu siltä, kuin mitään ei koskaan olisi tapahtunutkaan. Kuivuus ja hilse on tipotiessään, eikä iho enää herkisty kun laitan siihen tuotteita.

On siis täysin selvää, mikä ihon huonon kunnon aiheutti. Oireet alkoivat hualuronitiivisteen loputtua ja lähtivät pois käytön taas alettua. En voi varmaksi sanoa, että mistä tiivisteen ainesosasta tämä johtui, mutta veikkaisin sen kuitenkin olevan tuo hyaluronihappo. Lopputulos tästä kokeilusta on siis se, että mun iho on riippuvainen tuotteesta/aineesta, jota se ei edes tarvinnut alun perin. Jos pääsisin ajassa taakse päin viime talveen, en olisi koskaan ottanut tätä tuotetta käyttöön. Nyt mun pitää miettiä, että mitä teen jatkossa. Joko tyydyn kohtalooni ja käytän hualuronihappoa ihonhoidossa hamaan hautaan asti tai sitten koitan pullon lähennellessä loppua lopettaa tuotteen käytön asteittain. Suosittelen kyllä oman kokemuksen perusteella miettimään toisen kerran tuotteen käyttöön ottamista, jos vielä tältä ihonhoidon trendiaineelta olet välttynyt.



*Nyt kun aloin miettimään, niin onhan mun iho vähän riippuvainen myös teepuuöljystä. Käytän päivittäin teepuuöljyputsaria, koska teepuuöljy on itselleni tehokkain aine epäpuhtauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Tämä mua ei haittaa kuitenkaan, sillä mulla on epäpuhtauksiin taipuva iho muutenkin. Kuiva iho mulla ei kuitenkaan koskaan ole ollut ja siksi tämä hualuronitiiviste ottaa päähän enemmän.

Onko täällä muita hyaluronihapon käyttäjiä? Onko kellään samanlaista kokemusta?

15 kommenttia:

  1. Hui kamala! Miten tolleen voi edes käydä, kun lopettaa jonkun tuotteen käytön? Tai ilmeisesti sitten voi, mutta joo tosta kuvastakin selkeesti näkee, että sun iho oli melkoisen huonossa kunnossa ja varmasti tosi kipeä :( Mä varmaan sun tilanteessa yrittäisin pikkuhiljaa vähentää ton käyttöä ja lopulta lopettaa kokonaan. Varmaan siinä sitten taas joutuisi kärsimään jonkun aikaa, mutta luulisi sen ihon lopulta kuitenkin tottuvan siihen, ettei se enää saa vaikkapa juuri sitä hyaluronihappoa. Lisäksi mua pelottaisi, että ton valmistus lopetettaisiin tai jotain muuta, enkä muutenkaan haluaisi itse olla tolla tavalla oikeasti noin riippuvainen mistään tietystä kosmetiikkatuotteesta :s Tosi kurjaa joka tapauksessa tollanen!

    Mun omalle iholleni tää hyaluronitiivistehän ei sopinut ollenkaan - sain tosi voimakkaan allergisen reaktion tosta ja iho meni paikoitellen lähes vereslihalle asti. Ehkä ihan hyvä, ettei tota tullut käytettyä ton enempää eikä toi mulle sopinut, kun nyt luin tän sun tekstin. Totta kai nääkin on tosi yksilöllisiä juttuja, eikä tolleen kaikille varmasti tapahdu, mutta kyllä mua ainakin alkoi pelottaa, että mulle käy joskus samalla tavalla jonkun kosmetiikkatuotteen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä muuta sano! Tuo oli kyllä tosi kipeä, mutta nyt puoli viikkoa käytön jälkeen iho on lähes täydellinen. Kyllä mä haluan tuon käytön lopettaa, täytyy tehdä se asteittain. Se mullakin kävi mielessä, että mitäs sitten kun tämä hyaluronihappotrendi menee pois muodista ja tuotteen valmistus lopetetaan...

      Joo mä muistankin, että sulle tuo aiheutti reaktioita saman tien :( Tosi ikävää sekin, mutta onneksi se reaktion aiheuttaja selvisi nopeasti. Kauneusbloggaajana tulee helposti testattua paljon uutta ja sitten kun iho reagpoi johonkin, voi olla vaikea keksiä, että mistä tuotteesta se johtuu. Mä en kyllä millään usko, että olisin ainoa, jolle käy näin. Tämä koko hyaluronihappo on vielä tosi kuuma juttu, mutta jossain kohtaa ihmiset alkavat varmasti lopettelemaan tämän käyttöä ja näitä oireita tulee varmasti muillekin :(

      Poista
  2. Ääk! Tosi jännä reaktio kyllä, mulle ei oo onneks tullut mitään oireita vaikka en ookkaan tätä nyt vähään aikaan taas käyttänyt kun pääsi loppumaan. Muistelisin kuitenkin erään kaverini kertoneen myös jostain vieroitusoireen tyyppisistä tän käyttämisen loputtua, en tosin yhtään muista millasia oireita sille tuli, ei kyllä mitään vakavaa kuitenkaan. Tosi harmillisia tällaset :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi sä säästyit tällaiselta, mutta ikävä kuulla, että sun kaverin iho on saanut viekkareita myös. Nää on kyllä todella ikäviä, kun tällaista ei pysty mitenkään ennakoimaan :/

      Poista
  3. Auts, näyttää kivuliaalta :( Kaikkea sitä voikin käydä. Ihmeellistä tosiaan ihon reagointi tuotteen käytön lopettamisen jälkeen, yleensä kun mahdollinen oirehtiminen alkaa joko heti tai käyttämisen aikana. Toivottavsti onnistut pääsemään "kierteestä" eroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tu kyllä sattui! Ei mullakaan olisi ihan heti käynyt mielessä, että iho voi reagoida tuotteen loppumiseen näin voimaakkaasti. Enköhän pääse, täytyy googlailla, että onko kellään käynyt samalla tavalla ja miten he pääsivät hyaluronihaposta eroon :)

      Poista
  4. Mulla taas käy joskus niin, että ihoni tuntuu "kyllästyvän" tuotteeseen, eikä se enää toimi halutulla tavalla. Mutta näin ei ole koskaan käynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en muista, onko mulle koskaan käynyt noin. Kyllä se ihan järkeen käy, että iho tottuu johonkin tuotteeseen :)

      Poista
  5. Onpa karmea reaktio! Ihmettelen myös miten noin voi edes käydä :o Sen siitä saa kun on kauneusbloggaaja ja tahtoo kokeilla aina kaikkea uutta :D Ei oo kiitollista hommaa tää ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olin kyllä aika innoissani tuosta reaktiosta. On blogin vuoksi tullut löydettyä montaa ihanaa ja toimivaa tuotetta myös :) Ostin ennen vain helposti saatavilla olevaa ja edullista kosmetiikkaa, olisi monta hg-tuotetta jäänyt löytämättä ilman blogia ja kasvanutta kosmetiikkaiinostusta :) Varjopuolena tässä testailussa on sitten tällaiset tapaukset...

      Poista
    2. No joo, ihan totta! Kyllä niitä plussia näissä testailuissa on huomattavasti enemmän :)

      Poista
  6. No onpas erikoista..!!! Ja pelottavaa. Itse ostin kyseisen tuotteen alkukesästä, eikä se ensin tehnyt iholleni mitään. Nyt iho onkin huomattavasti paremmassa kunnossa kuin aloittaessa, mutten halua kaikkea kunniaa antaa pelkälle tiivisteelle. Heti tuli kauhukuvat mieleen, sillä en usko tätä enää ostavani, maailma (ja kaapit) kun on täynnä muitakin mielenkiintoisia tuotteita.

    Hmm, suosittelen myös asteittaista käytön lopettamista. Eihän ihon pitäisi jäädä koukkuun mihinkään tuotteeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, erityisen pelottavaa tästä tekee se, että iho reagoi vasta tuotteen käytön loputtua. Yleensä iho reagoi kuitenkin heti, jos on reagoidakseen. Kyllä munkin iho paremmalta näyttää tuon käytön aikana, mutta en halua olla koukussa johonkin tuotteeseen näin pahasti. Siksi alan varmaan pikkuhiljaa vähentää tämän käyttöä.

      Poista
  7. Itse testailin tätä näytepussillisen verran, ja mun iho tykkäsi tästä tosi paljon. Harkitsen vakavasti täysikokoisen ostoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tämä toimii sulla. Toivottavasti lopettamisesta ei tule sun kohdalla yhtä vaikeaa kuin mulla!

      Poista

Kiitos!